The Rest is Silence - Shakespeare for kor


Kammerkoret Carminas koncertprogram The Rest is Silence, som kan høres i Vestervang Kirke søndag d. 21. april kl 16, er en undersøgelse af den inspiration, renæssancens super-star, Shakespeare, har givet et stort antal komponister, ikke mindst dem der skriver for kor.
Omkring dét pentagram af Hamlet-temaer: væren, drøm, kærlighed, død og stilhed, som komponist Morten Poulsen har valgt til sin cyklus Fem Hamlet Citater fra 2016, folder vi Shakespeares veloplagte, dæmoniske og eksistentielle univers ud. Vi har udvalgt en håndfuld meget forskellige korkomponister fra det tyvende århundrede, der har ladet sig friste entenaf de tunge værker som Hamlet og Macbeth eller af de lettere kærligheds-sonetter og ironiske linje fra komedierne Som man behager og Hellingtrekongersaften.
Flere gange i koncertens løb hører vi den samme tekst, men i helt forskellig musikalsk belysning. Nogle af tekstere blev sunget allerede den gang, de blev skrevet omkring år 1600 -det gælder for eksempel den glade hyldest til ung kærlighed It was a Lover and his Lass, fra komedien Som man behager, der er blevet sat i musik af bl.a. Thomas Morley, Shakespeares samtidige. Kærlighedens både erotiske og åndelige udtryk møder vi i Under the Greenwood Tree (Jeppesen), ørehængeren Shall I compare Thee to a Summer’s Day (Caplin og Lindberg) og The Bird of Dawning (Chillcott)
Hos den folkelige, britiske Vaughan Williams fra sekelskiftet, møder vi i Full Fathom Five de døde på havets bund. Williams slår følgeskab med andre britiske og amerikanske komponister fra det 20. århundrede, hvilke står i fin kontrast til bl.a. nutidige, finske Jaakko Mäntyjärvi, der har skrevet musik om den forsmåedes elskers grav, som skal ligge, så ingen kan finde den i Come Away, Death.
Der er gratis adgang og kirken byder på et glas vin efter koncerten




senest redigeret: Tuesday 12-Nov-24 15:33:12